Panduan Berguna Jika Ingin Membina Rumah Di Atas Tanah Sendiri



Bidang hartanah dan pembinaan merupakan bidang yang sangat kompleks dan sukar nak difahami oleh orang biasa kerana ia memerlukan pengetahuan teknikal. Kalau tahu sikit-sikit tu kira bonus.
 Oleh yang demikian, saya akan cuba memberikan maklumat yang mudah difahami dan dipraktikkan.
Sedia maklum, membina rumah kediaman di atas tanah sendiri merupakan impian setiap semua orang. Kalau diikutkan dari segi kos memang banyak jimatnya berbanding membeli rumah kediaman yang telah siap.
 Akan tetapi, ramai yang tidak mengetahui selok-belok dalam merancang kediaman jenis ini sehingga boleh mengikis wang poket anda sedikit demi sedikit sehingga melebihi kos yang sepatutnya.

Panduan Berguna Jika Ingin Membina Rumah Di Atas Tanah Sendiri :
 #1 GERAN TANAH
Geran amatlah diperlukan untuk mengenalpasti pemilikannya. Pastikan geran tanah tersebut tertera nama anda sebagai pemiliknya atau nama pasangan anda, jika ( suami dan isteri ).
Sekarang ada berbagai versi pemilikan tanah, ada yang Geran Individu da nada yang Geran Bersama atau lebih popular di panggil geran kongsi ( yang paling penting pasti kan nama anda berdaftar di Pejabat Tanah ) penting tau.
 Selain daripada itu, semak kategori/kegunaan tanah contohnya, pertanian/bangunan kediaman/bangunan komersial.
 Jika kategorinya adalah pertanian, terserah kepada anda untuk menukar syarat atau tidak, kerana apa jua perubahan yang anda lakukan pasti akan melibatkan KOS dan pelbagai syarat yang perlu di penuhi, tak semua tapak-tapak tanah lot yang diberi memenuhi syarat untuk kita ubah kategori pemilikannya.
 Jika perlu anda menukar status kepada bangunan kediaman, dalam hal ini, anda boleh buat sendiri atau guna khidmat perunding tanah/peguam (cepat le sikit tempohnye).
Keluasan tanah dan pelan tanah juga perlu diambilkira dalam menentukan keluasan dan rekabentuk kediaman anda.

#2 KEADAAN TANAH
 Ceritalah serba ringkas pasal keadaan tanah tersebut sama ada tanah rata, berbukit, hutan, tanah lembah/rendah atau tanah tambun. Kalau kawasan tu semak samun, anda perlu membersihkan sendiri tanah dengan duit poket sendiri. Kalau tanah tu jenis tanah lembah/rendah, anda perlu tambun dahulu dengan duit poket sendiri.
Pada kebiasaannya kontraktor cuma sediakan rumah sahaja, tetapi anda boleh meminta kontraktor untuk buat kerja membersih dan menambun tanah dengan kos tambahan.
Kos menambun tanah ni boleh dimasukkan sekali dalam bajet bina rumah dengan syarat ianya ditulis dalam perjanjian dengan kontraktor, baru bank atau kerajaan akan kira kos tersebut.

#3 PELAN LAKARAN RUMAH ATAU PELAN LANTAI
 Bab ni menuntut anda supaya jadi pelukis handalan. Tak payah lukis cun-melecun. Asal nampak pelan susun atur yang berkenan dihati pun jadilah.
Lazimnya, arkitek/pelukis pelan akan bagi beberapa ‘sample’ sebagai rujukan anda. Pelan tanah memainkan peranan penting dalam keluasan dan pelan susun atur rumah anda, mintalah pandangan daripada arkitek/pelukis pelan.
 Tapi harus diingatkan jika anda meminta arkitek atau pelukis pelan menyiapkan pelan rumah anda, maka bersedialah dengan KOS perkhidmatan mereka, ada lebih baik jika anda berbincang dengan soal harga DAHULU kemudian baru minta perkhidmatan mereka, tapi jika anda dah memang terrer lukis pelan lantai, kasi settle je lah.
Anda juga perlu pandai memilih dan mereka bentuk pelan susun atur rumah anda agar pelan tersebut memberi keselesaan kepada anda dan memudahkan untuk anda membuat tambahan struktur rumah pada masa depan, kalaulah keadaan memerlukan.
 Kalau susah-susah sangat anda boleh buat carian di internet, taip je pelan lantai, bermacam-macam design ada, tapi bersedialah dengan kerambangan mata melihat berbagai-bagai pelan lantai.

#4 BAJET KEWANGAN
 Perlu ambil perhatian bahawa bajet akan menentukan keluasan, rekabentuk dan spesifikasi rumah anda.
Biasanya, arkitek/ pelukis dan pelan/ kontraktor akan membuat anggaran harga berdasarkan keluasan sesebuah rumah. Kos penyediaan pelan lakaran rumah, bayaran kepada badan berkanun sehingga kelulusan pelan diperolehi dan bayaran untuk mendapatkan Sijil Kesiapan dan Pematuhan (CCC) anda perlu tanggung sendiri.
Ditambah pula apabila anda bina rumah anda menggunakan pinjaman bank atau kerajaan, anda perlu lantik peguam untuk urus penyediaan dokumen pinjaman. Dapatkan nasihat daripada arkitek/ pelukis, pelan/ kontraktor, peguam tentang anggaran bajet kewangan rumah idaman anda.
Tapi jika anda memilih untuk membina rumah berkonsep binaan di atas tanah kampong, sebenarnya lagi menjimatkan, banyak kos-kos lain boleh dikurangkan asalkan binaan mengikut piawaian keselamatan dan pelan tapak bersesuaian dengan kehendak anda, tapi lepas rumah siap jangan lah pulak mintak CCC atau CF bagai dengan kontraktor. Nama pun bina rumah atas tanah kampung kann…

#5 SPESIFIKASI
 Apa itu spesifikasi? Tak ramai yang bertanya bab ni. Malahan ramai yang terpedaya dengan kontraktor-kontraktor terdesak di luar sana, selalu pembeli terpedaya dengan janji-janji manis mu dengan harga kos yang sangat murah di pasaran, contoh macam Dato BELON , boleh bina rumah banglo bersaiz 1500 sq.ft dengan nilai hanya RM50 ribu sahaja, Di ingatkan jangan mudah terpedaya, kalau dapat kontraktor yang tawarkan harga murah, sepatutnya anda perlu rasa 2 perkara ni :

1- RUMAH ANDA TAK KAN SIAP.

2- RUMAH ANDA SIAP, TAPI SIAP SEPARUH JE, TERPAKSA CARI KONTRAKTOR LAIN UNTUK SIAPKAN
Patutnya anda perlu risau dengan harga-harga yang murah, kerana mana ada barang yang murah di zaman ini.
kalau kontraktor ni kata dia boleh dapat harga murah di pasaran, pastikan yang dia adalah menantu tokeh kedai hardware ataupun dia bukan penyanggak yg mencuri bahan binaan di tapak projek ( sorry, macam kasar je kan..)
 Spesifiksai adalah bahan-bahan yang akan digunakan dalam membina rumah, contohnya penggunaan batu-bata samada bata simen atau bata merah untuk dinding rumah, rangka pintu dan tingkap samada kayu atau besi aluminum, kemasan lantai samada simen konkrit atau jubin seramik dan lain-lain.
Kadang-kadang arkitek/pelukis pelan memasukkan spesifikasi didalam pelan lakaran mereka tanpa disedari oleh pelanggan. Oleh itu, ramai di antara pelanggan merungut pasal spesifikasi yang mungkin ‘tak padan’ dengan bajet mereka.
Akibatnya, wujud konflik antara kontraktor dan pelanggan. Kontraktor menganggap kerja mereka betul manakala pelanggan tak berpuas hati dengan apa yang disediakan oleh kontraktor. Terbaiknya, bawalah berbincang dengan kontraktor tentang spesifikasi ini dan persetujuannya hendak dibuat bertulis, jangan ikut cakap mulut je… bila ada masalah, baru nak menyesal.
Akhirnya, bila pelan lakaran rumah telahpun siap dan telah diluluskan oleh badan berkanun, barulah anda perlu fikirkan langkah seterusnya, buat pinjaman bank atau kerajaan… bagi yang poket tebal, takpa la, boleh bina terus je…

Pilihlah pinjaman yang terbaik… kontraktor yang terbaik… dan peguam yang terbaik… untuk menguruskan pembinaan rumah idaman anda…

Ingat tu cari lah kontraktor yang anda boleh nampak hasil binaan mereka, yang penting beliau wujud di alam maya atau dunia sebenar, jumpa dan berbincang betul-betul dan pastikan cara bayaran bukan secara lum sum , biasa nya kontraktor akan minta bayaran secara berperingkat mengikut stage pembinaan.

Semoga ANDA BERJAYA MEMBINA RUMAH IMPIAN ANDA.

Comments

Popular posts from this blog

Pelan Rumah

5 Fakta Yang Anda Perlu Tahu Tentang Pelukis Pelan